Monday 23 January 2012

Tips : Baca Dengan Kuat Akan Lebih Faham .


Haaii .. Peace ^_^*v ! Hah . Macam manalah Fyka boleh pulak hapdet blog petang-petang buta nih . Kan ? Tadi hias-hias blogskin ja . Amacam cantik tak ? Tak pun kan ? Yeah ! Sememangnya tak cantik .

Okeh Never mind ! Fyka baru jer lepas habis bace komik Misi 10A . Dah 5 kali Fyka khatamkan komik tuh . Hehe . Best . Memberikan kita inspirasi dan semangat . Disebabkan Fyka dah 'mengkhatamkannya' sebanyak 5 kali . So, Fyka nak kongsikan sikit apa yang dimuatkan dalam komik nih . Yang berbunyi ' Baca Dengan Kuat Akan Lebih Faham' . Itulah yang menarik Fyka nak kongsikan . Kalau tak nak bace pergi berambus . Okeh ? Hehe .




Okeh , korang mesti mempunyai gaya belajar yang tersendirikan ? Yang selalu kita nampak ada yang gemar membaca sambil mendengar lagu kan ? Kebanyakanlah . Yang suka guna cara nih . Tapi Fyka tak suka sangat guna cara nih , sebab Fyka rasa rimas . Tak boleh nak fokus . Tapi kalau korang boleh fokus . Okehlah tuh . Teruskan .




Ada jugak yang membaca dengan senyap, tanpa sebarang bunyi . Ouhh ! Kalau yang Fyka boleh tahan sikit jer . Memanglah okeh kalau baca pensyen nih . Tapi boleh silap-silap buku yang yang bace kita . Kan ? So, Fyka boleh bertahan bace dalam keadaan yang begini mungkin 20 minit ? Yelah mengantok kan ? Bace macam tuh . Heh . Tapi kalau yang dah biasa tuh tak apalah .

Yang seterusnya , Ada sedikit pelik , yang suka sambil makan nasi . Hehe . Yang nih Fyka tak pernah cuba lagi . Mungkin nanti ? Mungkin ... Hehe (bayangkanlah). Apa-apapun, cara-cara yang korang gunakan tuh sesuai ? Hanya korang yang mamou untuk menjawabnya .(ask yourself).

Okeh meh sini Fyka terangkan apakah maksud cara belajar yang sesuai , actually(speaking sikit nah) , ia membolehkan kita faham apa yang dibaca ataupun dipelajari . Sekiranya gaya belajar kita tuh menyebabkan kita tak faham atau sukar difahami , maknanya gaya belajar tuh tak sesuai dengan kita . So, cepat-cepatlah tukar yerk ?

Nak tukar macam mana ? Senang je . Macam nih ., Ada satu gaya belajar yang berkesan dan sesuai diamalkan oleh semua pelajar iaitu , membaca dengan kuat. Okeh selalunya , budak-budak tadika jer kod yang selalu guna cara macam nih . Remaja sekarang lebih selesa membaca dalam hati jer . Sebab tuh lah budak tadika nih cepat pandai tak gitu ? Ceh .Sebenarnya baca dengan kuat lah lebih senang untuk fahami . Kan ? Tak percaya ? Trylah . (tiru macam adik-adik korang membaca).

Why ? Kenapa ? Okeh ,apabila membaca dalam hati, hanya minda saja yang aktif . Apabila membaca dengan kuat, minda, mulut, telinga dan tangan(sekiranya membaca sambil buat gaya tangan)menjadi aktif .




Senang kata , kalau kita membaca dengan hati akan membuatkan kita nih mudah mengantuk kan ? Tapi cuba kalau kita membaca dengan kuat ? Mengantuk tak ? Okehlah . Fyka hanya nak kongsikan jer apa yang Fyka bace . Kalau korang tak suka tak ape . Fyka tak kesah pun blog aku sika hati aku lah kan . Yang paling penting entry bukan Fyka reka sendiri tahu . Fyka amek dalam komik Misi 10A . Berguna sangat . Dan i'm not copycat . Hope ia akan menjadi manfaat kan korang . Bye. Peace ^_^*v .

Sumber:Komik Misi 10A