Tuesday, 20 December 2011

Apa Nak Buat Ni Kalau Stres @ depresi ??



Haii..peace ^_^v* yoo ! okeh Fyka bgun pgi2 nak hadpdet blogs nih . HAHA . Yelah, smlam Fyka dh buad ciri2 stres @ depresi ,kan ade bersambung . Mne smbungan nyer ? okeh . Inilah yg Fyka nk buat ni . Tumpukan perhatian eak ? Tarik nafas dlm2 ..lepas .(jgn lpa trik nfas blik yer)arwah plak nnti .

Yeep . Apa nk buat ? stres ? depresi ? Bce ni . Bce smpai hbis tahu ? klaw tak nak tak ape . Pegi berambus !*grau jer



  • Ubah cara korang memandang sesuatu masalah.

>> biasenya klaw mngalami msalah, tentunya korang akn rsa yg korang mngalami msalah pling brat di dunia. Sdangkan ia adlah sbaliknya. Tnamkan dlm diri yg korang mampu untuk mgatasi msalah tersebut. Jgn risaulah. Biarpun blum selesai, nmun tak ade msalah yg tak dpat diatasi. Lgipun pecayalah yg stiap msalah tu ada jln pnyelesaiannya .

  • Jgn penah ada niat yg negatif.

>>klaw korang mmpunyai niat yg negatif tak akn mnyelesaikan msalah pun, tpi sbaliknya akn mnambahkan lgi msalah korang. Try isi msa yg ade dgn mlakukan aktiviti yg berfaedah. Maybe akn mngurangkan ckit msalah korang tuh ckit. Lebih tnang kod.

  • Cari hiburan untuk diri sendiri

>>Haa . Inilah cara pling berkesan . Dgn membuat diri sendiri merasa hepy. Jika korang hepy, tentunya korang akn mnmandang msalah korang dgn lbih mdah. Contohnya, korang boleh bce komik lucu, menonton filem yg komedi dan dgar lagu yg rncak yg bleh mmbangkikan smagat korang.

  • Rajin-rajinlah beribadah.

>>Inilah cara pling pnting . Mesti buat. Wajib . Minta petunjuk drpd Tuhan adakah cara terbaik. So, rjin2lah yer beribadat spaya dpat petunjuk sbenar trus dibrikan kekuatan dlm mnghadpi ujian tersebut . (jgn lpa yg ini)

  • Ceritakan kpada orang yg rpat dgn korang.

>>Kalau bersa terbeban dgn msalah, critakan jer kat org yg korang rpat contoh, member korang, parent or bf/gf korang .Bnyak pandangan yg korang akn trima dan pasti ia mmpu mgurangkan beban msalah tersebut.Bila kita bercerita, beban msalah kita tuh akn berkrang lah skit .


Okeh lah . Itu saja . Hrap korang manfaatkan itu semue okeh? Setiap msalah tu ade jln penyelesaiannya. Trust that !(btulkah aq eja niy)