Tuesday, 20 December 2011

Arghhhh.. Stresnya !!! Apa Nak Buat



Haii..thanz for reading . Tegok tak tajuk entri kali ni ? Amacam ? Ke korang jdi stres sbb bce tjuk mcm tuh ? tak kan ? Kalaw yer #i'm sorry . Just nak kongsi satu bnde . Yg Fyka kaji , selidik , bce . Dan nk kongsi dgn korang smue . Bleh ? Klaw tak bleh tak apelah .(majok ckit) takbolehbelah .



Okeh, dlm kita mnempuhi hdup ni, mestilah kita penah mgalami saat2 kejatuhan shingga smpai mmbuat dri kita rsa kecewa yg teramat sgt . Penah tak ? Mestilah penah kan . Klaw tak penah . Maybe korang bkan mnusia . HUHU *gurau jer jgn hati yer .

Bende ni bleh membuatkan kita bersa tetekan kan ? Betul . Apa itu stres ? Stres sbenanya adlah respon yg muncul dlm keadaan yg tak mnyenangkn . Depresi tu plak ? Depresi pulak adlah keadaan mood yg ditandai dgn prasaan sdih, tetekan n brasa langsung tak bersmangat untuk hdup . so, klaw stres tak diatasi ia boleh mnjadi depresi . Tahu ? So ,jgn lah stres sgt . Rileks sudehh(bak kata Leen ik4)nmpak sgt aq ni ske tgok ik4 .

Mehh cni Fyka nak kongsi mcm mna ciri2 stres @ depresi . Fyka dpat nyh dri pelbgai sumber okeh . Dan bkan Fyka copy spe2 pnyer blog . I'm not a Copycat okeh . Walaupun Fyka ni new bloggers . Tpi Fyka ttp akn usahaknnya sndri. Jalan2 kat rumah Encik Google . Terlihat lah satu bnde . Apa ? Bnde ni lah >>

Ciri-ciri Stre @ depresi :-
Jika korang mngalami lima dri sembilan ciri2 ni, maknanya korang tlah mngalami stres @ depresi .
  1. mood dlm keadaan tetekan
  2. krang minat mlakukan sbarang aktiviti
  3. berat badan + atau - 5% dri asal .
  4. pola tidur berubah, susah tidur atau terlebih tdur .
  5. berasa krang bertenaga.
  6. merasa dri tdak berguna dan tdak berharga .(yakinlah dri ckit)
  7. sukar untuk fokus dan lmbat berfikir(boleh dikatakan jdi blur ckit)
  8. kurang pada aktiviti fizikal
  9. muncul keinginan untuk bnuh dri .(ehh ! jgn dosa tahu)

Okeh . Dah tahu kan . Korang renung2kanlah apa yg Fyka tlis ni . Nak tahu apa nak buat klaw stres @ depresi ? Tunggulah entri Fyka strusnya okeh . Saba okeh . Fyka akn kongsikan .


bersambung..