Wednesday, 14 December 2011

Macam Mana Nih ? Cemerlang ? Just Do it.



hye..sihat x??klaw xsihat cpat pegi mkn ubat taw..sekolah pun nk mla dah klaw skit kan pyah..xboleh nk tumpukan perhatian kat sekolah nnti..so..ksihatan tu penting yer..tambah2 plak yg nak ambil exam2 yg pnting tho..smalah mcm aq jgak..haha(nsihat org jer lbih kan?)ok lah tdi ika pgi ronda2 kan cik google..terjumpa lha stu entri nyh dye ckap ttng petua pelajar cemerlang..nak jdi cemerlang??xtahu nak mla kan mcm mna??haa jom truskan mmbca yer..bce! tumpukan perhatian anda yerp!heee:)

Nak tahu tak petua-petua untuk mudah ingat??
(maklumlah kiter nyh kan mdah sgt lpa.maybe u olls kna amalkan nyh oraitt?)
  • jangan makan kepala ikan
  • jangan makan organ dalaman
  • jangan minum semasa makan
  • jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
  • jangan melihat kemaluan
  • jangan melihat buih
  • jangan membaca nama pada batu nisan
  • banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
  • banyakkan makan kismis, kurma dan madu
  • banyakkan makan kekacang
  • pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
  • jangan makan sehingga terlalu kenyang
  • jangan kencing berdiri
haa..dah tahu kan..so..kna amalkanlah yer..tpi yg pnting kna ade usaha, doa dan tawakkal.beserah pda tg esa okeh.

then, nak kongsi kemahiran mengingat..
  • tampal nota-nota penting di dinding
  • tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
  • gunakan kaedah akronim
  • reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
  • pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil

ika pun ade buat jgak bnda yg kat ats tu jgak..sbg persediaan..tpi yg pnting kna ade usaha brulah berjaya..n jgn lpa doa..smbahyang jgn tnggal..sbb ilmu yg kiter tuntut tuh ilmu Allah s.w.t so..bnyak2kan lha berdoa agar ilmu yg kiter dpat tuh bermanafaat dan dirahmati..okeh itu lah ik anak kongsikan ..bubey..saranghea^_^*v