Wednesday, 26 December 2012

Rambut Terhasil Daripada Apa ?

Cik Lonely Crazy Membebel..
                                                    ۞*•.¸.•* بِسْمِ اللهِ الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ •¸ .*• ۞
Assalamualaikum
Anyeong Haseyo !
Peace ✌˙❤‿❤˙✌

Hai..hai..korang ! Selamat malam ! Selamat datang ! Dan selamat-II lagi. Semoga selamat selalu ok . Yeah ! Hari ini dengan bersemangatnya nak buat entry. Rindunya dekat member-II melepaskan rindu lah tadi. Heh ! Ok . Fokuskan diri anda dengan tajuk entry Fyka kali ini. Tak pernah-II Fyka buat entry yang macam gini. But, sekali-sekala takkan tak boleh iye dak ? Ok ! Bila nak start ni asyik membebel ja dari tadi bosan tahu ! Aku heran apa ? Yelah, rambut datang dari mana ? Haa. meh nak bagitau sikit. 



Korang tahu tak rambut tu terhasil daripada apa ? Hah ? Tak tahu ? Meh Fyka nak bagitau ok. Dengar elok-elok. Dengar ? Ok , baca ! Rambut terhasil daripada protein sama macam mana kuku kaki dan tangan. Perkembangan rambut ynag normal akan melalui 3 peringkat iaitu, peringkat pertumbuhan, peringkat berehat dan peringkat gugur.

Boleh dikatakanlah hampir setiap individu 90% rambut yang tumbuh di kulit kepala akan terus berada dalam peringkat pertumbuhan. Bagi 10% lagi akan berada dalam peringkat rehat dan jugakdi penghujung peringkat inilah biasanya keguguran rambut akan berlaku. Ok, faham ? Macam gini rupanya.

Secara umumnya, keguguran rambut yang kurang daripada 100 helai adalah dianggap normal. Kalau lebih, jumpalah doktor ye ! Jangan jumpa doktor gigi pulak ! HAHA ! Kiralah cukup tak 100 helai. Mampus nak kira ! Haa, oklah sini sahajalah harap korang dapat maklumat yang berguna walaupun cacat sikit. Ok bye saranghae, sayonara !